استاندارد جعبه آتش نشانی

استاندارد جعبه آتش نشانی
استاندارد جعبه آتش نشانی

استاندارد جعبه آتش نشانی با توجه به اهمیت و کاربردی که برای این باکس تعریف می‌شه، شامل فاکتورهای به خصوص هست. فایرباکس یا همون جعبه آتش نشانی، دارای تجهیزات متنوع به منظور مهار آتش بوده که توی ساختمان‌های اداری و تجاری و اخیرا در ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شه.

به کارگیری این دسته از تجهیزات می‌تونه تا حد زیادی مانع خطرات ناشی از آتش سوزی بشه. به همین دلیل استاندارد‌های یک جعبه آتش نشانی برای نصب در محیط‌های تجاری، اداری و مسکونی اهمیت ویژه‌ای رو به خودش اختصاص می‌ده. از این رو در ادامه قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر نسبت به مشخصات و محتویات فایرباکس و نیز استانداردهای نصب این جعبه، شما رو با ویژگی‌های اون آشنا کنیم.

مشخصات فنی جعبه آتش نشانی

جعبه‌های آتش نشانی با توجه به مولفه‌های مربوط به ساختار خودشون می‌تونن دارای مشخصات فنی به خصوصی باشن. از جمله این مولفه‌ها ابعاد، نحوه نصب و نوع این باکس هست.

ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی، متناسب با تجهیزات داخلی اون لحاظ می‌شه و بسته به نوع طراحی و تعداد درب‌هایی که داره، می‌تونه متفاوت از انواع دیگه باشه. با این حال ابعاد ۶۰×۷۵ – ۶۰×۵۰ به عنوان ابعاد استاندارد فایرباکس مورد بررسی قرار می‌گیره.

از دیگر پارامترهای معرف مشخصات فنی جعبه آتش نشانی، می‌توان به ضخامت جعبه اشاره کرد. عموما برای جعبه‌های آتش نشانی ضخامت ۰.۶ تا ۱ میلیمتر در نظر گرفته می‌شه.

در رابطه با نحوه نصب هم باید گفت فایرباکس‌ها بسته به محل قرارگیریشون می‌تونن سه حالت رو ایجاد کنن. به طوری که شامل انواع توکار، روکار و محوطه‌ای می‌شن. از این رو محل قرارگیری جعبه آتش‌ نشانی می‌تونه نحوه نصب اون رو تحت تاثیر قرار بده.

رنگ فایرباکس می‌تونه شامل انواع کرم، قرمز، استیل آینه‌ای، استیل خشدار، استیل طلایی و دکوراتیو باشه‌. این پارامتر به دکور کلی ساختمان و سلیقه افراد بستگی پیدا می‌کنه.

جدا از این موارد، برخی فاکتورها و قابلیت‌ها رو هم می‌توان به طور جداگانه برای انواع جعبه آتش نشانی مورد بحث قرار داد که تحت تاثیر ساختار اون هستن. نوع تجهیزات داخلی جعبه و جنسی که دارن هم می‌تونه از جمله عوامل اختلاف برای فایرباکس‌های متفاوت باشه‌.

طول شیلنگ جعبه آتش نشانی

با توجه به اینکه در میان تجهیزات موجود در جعبه آتش نشانی، شیلنگ از اصلی‌ترین گزینه‌ها هست، طول شیلنگ جعبه آتش نشانی به یکی از پارانترهای قابل توجه جهت انتخاب تبدیل شده. از اونجایی که ساختمان‌های مختلف دارای متراژ متفاوتی هستن، بالطبع نیاز دارن از جعبه آتش‌ نشانی با طول شیلنگ مناسب برخوردار باشن که بتونه بخش‌های مختلف واحد رو تحت پوشش قرار بده.

شیلنگ جعبه آتش نشانی
شیلنگ جعبه آتش نشانی

برای این شیلنگ‌ها عموما از طول ۲۰ الی ۳۰ متر بهره گرفته می‌شه تا امکان دسترسی به بخش‌های مختلف ساختمان فراهم آورده بشه. توجه داشته باشین که تعریف طول برای شیلنگ جعبه آتش نشانی، متناسب با مسافت واحد و میزان نیاز به دسترسی در بخش‌های مختلف خواهد بود‌.

از طرفی نکته قابل توجهی که لازمه در رابطه با این شیلنگ‌ها در نظر بگیرید، مربوط به طول آبپاشی است. در واقع برخی شیلنگ‌ها توانایی آبپاشی تا فاصله ۳۰ الی ۴۰ متری رو دارن. از این رو این پارامتر به قدرت فشار آب و خود شیلنگ بستگی پیدا می‌کنه.

نکته‌ای که در این زمینه باید مورد بحث قرار داد، مربوط به جنس شیلنگ هست. شیلنگ این جعبه‌ها از نوع برزنتی نخ پرلون بوده و برای عمل هنگام وقوع حریق، باید تمام شیلنگ رو از روی قرقره باز نموده و آبگیری رو آغاز کرد. در این نوع جعبه از شیلنگ با سایز “۲/۱ ۱ بهره گرفته می‌شه. هر چند امکان استفاده از مواردی با سایزهای بیشتر هم وجود داره؛ اما عموما با توجه به قابلیت‌های فایرباکس، در ساختمان‌هایی با عملکرد مسکونی، اداری و تجاری از این نوع باکس بهره گرفته می‌شه.

شیرآلات جعبه آتش نشانی

همونطور که گفته شد، جعبه آتش نشانی با هدف اطفا حریق آبی، همراه با تجهیزات ویژه، دارای برخی ساختارهای عملکردی بوده که شیرآلات هم بخشی از اون هستن. شیرآلات در جعبه آتش نشانی از نوع زاویه‌ فلکه‌ای با جنس برنج در نظر گرفته می‌شه. این سایز شیلنگ‌ها حداقل آبدهی gpm 100 رو دارن. لازم به ذکره که وجود شیلنگ و امکان دسترسی به منبع آب از این طریق، به جلوگیری از گسترش آتش سوزی تا حد زیادی کمک می‌کنه. به همین خاطر در حال حاضر افراد با استفاده از جعبه آتش نشانی، در پی جلوگیری از بروز خطرات جبران‌‌ناپذیر هستن. توجه داشته باشین که وجود کپسول آتش نشانی به تنهایی نمی‌تونه ضامن امنیت در برابر حریق باشه.

شیرآلات جعبه آتش نشانی بسته به پارامترهای تعریف شده برای میزان فشار آب، از حداقل و حداکثر معینی برخوردار هستن. از طرفی باید افزود که امکان استفاده از خاموش‌ کننده‌های قابل حمل مانند کپسول آتش نشانی هم وجود داره؛ اما نکته قابل توجه در این خصوص مربوط به تعداد کابین استاندارد فایرباکس هست! با توجه به اینکه استفاده از خاموش کننده قابل حمل نیاز به تعریف فضا داره، لازمه از انواع جعبه آتش نشانی دو کابینه بهره گرفته بشه. این نوع جعبه‌های کابین هم می‌تونن یا به طور عمودی و یا به طور افقی باشن.

ناگفته نماند که همین فاکتور تعداد کابین و میزان تجهیزات موجود در جعبه آتش نشانی، عاملی برای تعریف ابعاد و نیز ضخامت خواهد بود. ضخامت باکس باید حداقل ۱ میلیمتر باشه و از ابعاد متناسبی برای قرارگیری شیلنگ روی قرقره و کپسول در داخل اون برخوردار باشه.

طریقه نصب جعبه اتش نشانی

استاندارد نصب جعبه آتش نشانی از جمله قابل توجه‌ترین فاکتورهایی هست که حتی می‌‌تونه عملکرد اون رو تحت تاثیر خودش قرار بده. از اونجایی که جعبه آتش نشانی از جمله تجهیزات مهم و حیاتی برای ساختمان‌های مختلف هست، لازمه پارامترهای ویژه‌ای رو در روند نصب اون در نظر بگیرین. به همین خاطر ابتدا قصد داریم در مورد مولفه‌های مطرح جهت نصب جعبه آتش نشانی صحبت کنیم و سپس به طریقه و شیوه اون بپردازیم. برخی از مهم‌ترین این فاکتورها شامل مواردی هستن که در ادامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته شدن:

ارتفاع مناسب جعبه آتش‌ نشانی

حداکثر ارتفاع ۱.۲ الی ۱.۳ متر از کف زمین از جمله اصلی‌ترین مولفه‌ها خواهد بود‌. علت اهمیت این موضوع غالبا امکان دسترسی به باکس آتش نشانی و نیز ممانعت از مجاورت آن با آتش هست. از این رو نباید جعبه آتش نشانی را در ارتفاع خیلی بالا یا خیلی پایین از کف زمین نصب کرد. این مسئله می‌تونه باعث سخت شدن امکان دسترسی به جعبه آتش‌ نشانی بشه.

انتخاب محل مناسب برای نصب

همونطور که گفته شد، در رابطه با باکس آتش نشانی، سهولت در دسترسی از اهمیت ویژه‌ای برخورداره؛ به همین دلیل لازمه در رابطه با نصب اصولی و استاندارد جعبه آتش نشانی، به انتخاب محل مناسب با قابلیت دسترسی بالا توجه داشته باشین. با این توصیف مکان‌هایی چون پله‌های فرار، راهروها، پاگردها و درب‌های ورودی ساختمان می‌تونن بهترین انتخاب‌ها برای دسترسی بیشتر باشن.

وجود نداشتن مانع در دسترسی به فایرباکس

با توجه به اینکه جعبه آتش نشانی دارای درب جهت پوشش تجهیزات مختلف داخل خودش هست، لازمه در جایی نصب بشه که مانعی برای باز کردن این درب‌ها تعریف نشه. با این توصیف نباید به هیچ عنوان فضای پشت درب و یا بخش‌هایی از دیوار که مانع برای دسترسی ایجاد می‌کنن رو به منظور محل نصب جعبه آتش نشانی انتخاب کرد. لازم به ذکره که در راستای برطرف کردن این مشکل، درب فایرباکس در انواع راست باز شو و چپ بازشو بوده و نیز انواع کرکره‌ای هم وجود داره تا سهولت بیشتری برای دسترسی به تجهیزات داخل اون ایجاد بشه.

انتخاب یک محل قابل شناسایی

دسترسی در مورد نصب جعبه آتش نشانی لزوما در رابطه با امکان باز و بستن درب یا خروج ساده شیلنگ‌ نیست! بلکه بخش مهمی از این دسترسی در رابطه با سهولت در جستجوی این جعبه بوده که به این منظور می‌توان از برچسب و علائم مربوط به آتش‌ نشانی در راستای راهنمایی بهره گرفت. این نکته در مورد ساختمان‌هایی با کاربری اداری و تجاری، به دلیل امکان ناآشنا بوده افراد با محیط ساختمان‌، اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می‌کنه.

فاصله جعبه‌های آتش نشانی

در ساختمان‌هایی با متراژ زیاد که عموما تجاری یا اداری هستن، از تعداد بیشتری جعبه آتش نشانی بهره گرفته می‌شه. از این رو لازمه به فاصله بین جعبه‌ها توجه داشته باشین. این فاصله به میزان ۲۰ متر گزینه مناسبی خواهد بود. علت تعریف این میزان فاصله بین جعبه‌ها، مربوط به امکان پوشش‌دهی شیلنگ و انتقال آب به نقاط مختلف هست.

جدا از این پارامترها، فاکتورهای جزئی دیگه‌ای رو هم می‌توان در رابطه با استاندارد نصب فایرباکس یا همون جعبه آتش نشانی بازگو کرد که هر کدوم به نحوی در گستردگی کاربرد این دسته تجهیزات و بهبود عملکرد اون‌ها موثر واقع می‌شن. علاوه بر بحث فاکتورها و پارامترهای قابل توجه برای نصب جعبه آتش‌ نشانی، شیوه نصب این جعبه با توجه به مدل سیستم اون هم از جمله گام‌های مهم این مسیر هست. در روند نصب این جعبه‌ها باید به نوع سیستم قرقره آتش‌ نشانی توجه داشته باشین. مدل‌های مختلفی که برای این سیستم تعریف می‌شه شامل ۲ مورد زیر هست:

قرقره هوزریل باکسی

سیستم فایر باکسی

با این حساب باید در نظر داشت که جزئیات نصب جعبه آتش ‌نشانی در هر یک از این مدل‌ها متفاوت هست که لحاظ اون‌ها می‌تونه در غالب یکی از فاکتورهای این روند مورد بحث و بررسی قرار بگیره.

بعد از نصب جعبه آتش نشانی، لازم هست فاکتورها و پارامترهای دیگه‌ای رو در راستای اطمینان از صحت نصب و رعایت نصب استاندارد جعبه آتش نشانی در نظر بگیرین. این فاکتورها شامل مواردی هستن که در ادامه مطرح شدن:

از باز و بسته شدن راحت شیلنگ اطمینان حاصل کنین. به این منظور می‌تونین یک بار کل شیلنگ رو به طور کامل و تا آخر از روی قرقره باز کنین.

شلنگ آتش نشانی ممکنه نشتی آب داشته باشه؛ توجه کنین که این میزان از ۵ لیتر در ۳ دقیقه بیشتر نباشه.

به منظور اطمینان از عملکرد درست تجهیزات، حتما هر ۶ ماه یکبار قطعات باکس را مورد بررسی قرار بدین. این موضوع در عملکرد درست تجهیزات هنگام بروز حادثه، نقش پررنگی پیدا می‌کنه.

فشار آب خروجی قرقره رو بررسی کنین. توجه داشته باشین که این میزان فشار باید حداقل ۶ متر در حالت جت و حداقل میزان دبی ۳۳ لیتر در دقیقه باشد.

در مورد سیستم لوله کشی آتش نشانی ساختمان هم باید گفت سه شیوه خشک، تر و ترکیبی قابل اجرا خواهد بود که هر کدوم دارای منبع متفاوتی هستن و می‌تونن برای ساختمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرن. از این رو شرایط ساختمان و دسترسی به منبع، دو فاکتور اصلی در انتخاب سیستم لوله کشی آتش نشانی خواهند بود.

محتویات جعبه آتش نشانی

لوازم داخل جعبه آتش نشانی بسته به نوع اون متفاوت هست و می‌تونه شامل موارد مختلفی در انواع متفاوت بشه؛ اما در حالت کلی گزینه‌هایی که در میان محتویات فایرباکس قرار می‌گیره، شامل مواردی هست که در ادامه ذکر شده:

شیلنگ

هوزریل

نازل

قرقره

شیر

کوپلینگ

کپسول آتش نشانی

به منظور به کارگیری این تجهیزات لازم هست که با کاربرد اون‌ها آشنایی داشته باشین و نسبت به نحوه عملکردشون آگاهی پیدا کنین. کپسول آتش نشانی یکی از آشناترین تجهیزات مربوط به اطفا حریق به شمار می‌ره که به منظور اطمینان از عملکرد درست اون در صورت بروز حادثه، لازمه به طور سالانه و یا پس از هر بار استفاده، مورد بررسی قرار بگیره تا در صورت بروز مشکل، مانعی به وجود نیاد.

شیر آلات و کوپلینگ آتش نشانی هم از جمله دیگر تجهیزاتی هستن که داخل باکس آتش نشانی لحاظ می‌شن. وجود این تجهیزات برای انواعی تعریف شده که در ساختار اون‌ها از قرقره و شیلنگ برزنتی استفاده شده باشه.

به طور کلی با در نظر داشتن تمامی مواردی که تا اینجا در رابطه با مشخصات جعبه آتش نشانی، عملکرد باکس آتش نشانی، نصب استاندارد فایرباکس و محتوایات داخل اون گفته شد، شما هم می‌تونین به منظور افزایش سطح ایمنی ساختمان مد نظرتون، از این تجهیزات بهره بگیرین. البته باید افزود که استفاده از این نوع تجهیزات در ساختمان‌های تجاری با تردد عموم مردم، ضروری هست. توجه داشته باشین که فاکتورهای مطرح شده می‌تونه تا حد زیادی امنیت ساختمان‌ها رو تحت تاثیر قرار بده.

3 thoughts on “استاندارد جعبه آتش نشانی

  1. Miguel Ángel Valencia میگوید:

    مقاله استاندارد جعبه آتش نشانی بسیار آموزنده و کاربردی بود. این نوشته کمک بزرگی به من کرد. سپاس از شما!

  2. Jeff Young میگوید:

    من واقعاً از خواندن استاندارد جعبه آتش نشانی را خیلی دوست داشتم. واقعاً مفید و آموزنده بود. این نوشته کمک بزرگی به من کرد. سپاس از شما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *